Лекція №1

 

Тема: Методика навчання інформатики як наука і як навчальний предмет. Варіативність навчання шкільного курсу інформатики.

 

Питання.

1.      Методика навчання інформатики як наука і як навчальний предмет у вищому педагогічному навчальному закладі.

2.      Мета навчання інформатики в ЗНЗ.

3.      Аналіз програм з інформатики. Програми 2003 року.

 

Методика навчання інформатики як наука і як навчальний предмет у вищому педагогічному навчальному закладі.

 Введення в середню школу окремого загальноосвітнього предмета ,,Основи інформатики і обчислювальної техніки,, спричинило утворення галузі педагогічної науки – методики навчання інформатики, предметом якої є цілі, зміст, методи, засоби, організаційні форми навчання інформатики.

Методика навчання інформатики – це розділ педагогічної науки:

1)      1)      об’єктом якої є процес навчання інформатики в школі;

2)      2)      предметом – проектування, конструювання, реалізація (впровадження в педагогічну практику), аналіз (педагогічний експеримент) і розвиток методичних систем навчання інформатики в школі;

3)      3)      одним з основних методів методики навчання інформатики є педагогічний експеримент.

Методику навчання інформатики як нову дисципліну почали викладати у вищих педагогічних навчальних закладах з 1987/88 навчального року. На той час існувало лише фрагментарне бачення предмета. Тому вивчення курсу розпочалося одночасно з його розробкою. Важливу роль при цьому відіграла концепція співпраці, спільного навчання, запропонована в галузі інформатики А.П.Єршовим. Вона виявилася продуктивною і після того, як проблему підготовки викладачів було частково вирішено.

За умов дефіциту в школах досконалої обчислювальної техніки, якісного програмного забезпечення і під впливом вузівських традицій навчання програмування курс методики навчання інформатики спочатку був орієнтований в основному на навчання розв’язування задач на алгоритмізацію з виконанням алгоритмів на дошці, що загалом відповідало і стану матеріально-технічного забезпечення шкільного курсу інформатики.

Лише поступово були:

1)      1)      сформульовані цілі вивчення інформатики в школі;

2)      2)      виділені рівні роботи з комп’ютером;

3)      3)      конкретизовані принципи загальної дидактики щодо навчання інформатики;

4)      4)      переусвідомлені фундаментальні поняття комп’ютерної грамотності й інформаційної культури;

5)      5)      розкриті способи формування стійкого інтересу учнів до предмета на основі системи вимог до формування особистості;

6)      6)      розглянуті проблеми поєднання нових і традиційних дидактичних засобів навчання інформатики;

7)      7)      систематизовані організаційні форми навчання для комп’ютерних і звичайних занять;

8)      8)      проаналізовані методи навчання, зокрема форми і методи розумової діяльності учнів, які працюють з комп’ютером.

Нарешті, стало зрозуміло, що основні труднощі виникають у вчителя-початківця, а часом і в досвідченого вчителя саме через недостатність системного бачення предмета інформатики і методики його навчання.

У педагогічному плані слово “методика” найчастіше вживається у трьох значеннях:

1)      1)      методика як педагогічна наука, яка має, з одного боку, характеристики, притаманні будь-якій науці (теоретичний фундамент, експериментальну базу, робоче поле для перевірки науково обґрунтованих гіпотез), а з другого, - специфічні об’єкти дослідження, зумовленіі як особливостями самого предмета, так і шляхами оволодіння ним;

2)      2)      методика як сукупність засобів, організаційних форм, методів і прийомів роботи вчителя, це - ,,технологія,, професійної практичної діяльності;

3)      3)      методика як навчальна дисципліна.

Методика навчання інформатики – наука про інформатику як навчальний предмет та закономірності процесу навчання інформатики учнів різних вікових груп. У своїх дослідженнях та висновках методика навчання інформатики спирається на філософію, логіку, педагогіку, психологію, інформатику, математику та узагальнений практичний досвід роботи вчителів інформатики.

Методика навчання інформатики визначається як наукова дисципліна, що займається дослідженням і розробкою відповідного до цілей і змісту навчання програмного, технічного, навчально-методичного, організаційного, психолого-педагогічного забезпечення застосування комп’ютерних технологій у шкільному навчальному процесі.

Методика навчання інформатики як наука тісно пов’язана з концепцією навчального процесу, його основними компонентами, які й становлять сукупність об’єктів вивчення та дослідження. До основних компонентів навчального процесу належать:

1)      1)      навчаюча діяльність вчителя;

2)      2)      навчальна діяльність учнів;

3)      3)      організація навчання.

Процес навчання – це процес спільної діяльності вчителя та учнів. Обидві сторони – і вчитель і учень – беруть активну участь у цій діяльності, але кожен по-своєму:

·        ·        учитель здійснює навчаючі дії, спрямовуючи навчальні дії учнів;

·        ·        учитель мотивує навчальну діяльність учнів. спонукає їх до навчання;

·        ·        учитель організовує навчальні дії учнів таким чином, щоб вони давали максимальний ефект. Ця організація проходить на рівні кожного окремого учня;

·        ·        учитель дає учням матеріал для засвоєння та орієнтири для їх навчальної діяльності;

·        ·        учитель здійснює контроль за ефективністю засвоєння знань.

Спочатку навчаючі дії вчителя превалюють. Однак вони обов’язково спрямовані на формування в учнів різноманітних навчальних умінь – умінь самостійної пізнавальної діяльності. Поступово частка ,,участі,, вчителя в спільній діяльності зменшується, а учнів – зростає. Зростає і якість навчальних дій – дії учнів стають більш активними, творчими й самостійними, а роль вчителя зводиться до управління цією активною і самостійною діяльністю учнів.

Під ,,організацією,, в широкому розумінні цього терміна маються на увазі такі фактори: мета навчання, його зміст, методи та прийоми, а також засоби навчання.

Без тісних взаємозв’язків між усіма компонентами навчальний процес не може бети ефективним, а в окремих випадках стає і неможливим.

Методика навчання інформатики пов’язана з методикою навчання математики, тому що поняття алгоритму прийшло з математики. З іншого боку, багато доведень різноманітних тверджень у математиці мають явно алгоритмічну структуру, і в методиці навчання математики існує завдання навчити виявляти цю алгоритмічну складову в доведеннях.

Особливість методики навчання інформатики виявляється в тому, що інформатика, як наука і як навчальний предмет, бурхливо розвивається. У зв’язку з цим існує потреба постійно узгоджувати зміст навчання з досягненнями у розвитку науки і техніки. За таких умов вимушеним (і плідним) рішенням є максимальне спирання на результати загальної дидактики та психології, на конкретні методики навчання інших дисциплін, зокрема математики й фізики. Звідси випливає також вимога добору такого змісту навчання інформатики, який за можливості якомога менше залежав би від типів комп’ютерів та їхнього програмного забезпечення. Зрозуміло, процес навчання неминуче реалізується із застосуванням деяких конкретних програмних і технічних засобів, але вони повинні розглядатися лише як окремі зразки різного комп’ютерного обладнання, як можливі засоби унаочнення і дидактичного супроводу навчального матеріалу, а також технічної підтримки навчально-пізнавальної діяльності. Слід формувати найбільш загальні, фундаментальні знання, за можливості уникаючи машинозалежних знань і умінь, які можуть виявитися непридатними до використання і навіть шкідливими для учнів у новій ситуації, під час роботи на інших типах комп’ютерів, з іншою операційною системою та прикладним програмним забезпеченням або іншою мовою програмування.

Методика навчання інформатики сьогодні інтенсивно розвивається. Багато положень у ній сформувалися зовсім недавно і не мають ще ні глибокого теоретичного обґрунтування, ні експериментальної перевірки.

 

Завдання курсу методики навчання інформатики.

 

Методична система навчання інформатики повинна розглядатись як цілісна система цілей, змісту, методів, засобів і організаційних форм навчання.

Відповідно до загальних цілей курс методики навчання інформатики повинен забезпечувати розв’язування таких основних завдань:

1.      1.      Визначити та обґрунтувати  конкретні цілі навчання інформатики та зміст відповідного загальноосвітнього предмета середньої школи.

2.      2.      Розробити найбільш раціональні методи й організаційні форми навчання, спрямовані на досягнення поставленої мети.

3.      3.      Розглянути необхідні засоби навчання та розробити рекомендації щодо їх застосування в навчальному процесі.

Тобто методика навчання інформатики, як і будь-яка інша предметна шкільна методика, повинна забезпечувати розв’язування традиційної тріади питань:

1)      1)      Навіщо вивчати інформатику? (Мета навчання інформатики.)

2)      2)      Що саме слід вивчати? (Зміст навчання.)

3)      3)      Як треба навчати інформатики? (Засоби, методи, організаційні форми навчання.)

   

Мета навчання інформатики в ЗНЗ

 

Місце і зміст шкільного предмета "Основи інформатики" значною мірою залежить від рівня інформатизації навчального процесу, розробки нових інформаційних технологій навчання (НІТН) та їх використання при вивченні різних навчальних предметів, змістового наповнення інших навчальних предметів у різних освітніх галузях, в тому числі таких, як словесність, художня культура, математика, природознавство, технологія та ін., які необхідно розглядати як цілісну систему взаємопов'язаних і взаємодіючих підсистем навчання і виховання.

 

На сьогоднішній день існує 3 варіанти навчання інформатики у середній школі. Це обумовлено:

-        -        наявністю комп’ютерної техніки у школі,

-        -        наявністю комп’ютерів як різних типів (машини старих поколінь і комп’ютери, що відповідають сучасним вимогам), так і різною їх кількістю.

 

1 варіант – “безмашинний”.

Мета курсу: Формування знань, необхідних для майбутнього раціонального використання нових інформаційних технологій при розв’язуванні задач, що пов’язані з обробкою інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, передачею інформації; знайомство учнів з роллю нових інформаційних технологій в сучасному виробництві, з перспективами розвитку обчислювальної техніки.

1.      1.      Знайомство з поняттям інформації, її властивостями, способами представлення. Поняття інформаційних процесів. Кодування інформації. Одиниці вимірювання кодів інформації.

2.      2.      Знайомство з апаратною складовою інформаційних технологій. Магістрально-модульний принцип побудови комп’ютерів.

3.      3.      Програмне забезпечення ПК. Поняття файлової системи. Каталоги, шлях до файла. Знайомство з функціями операційної системи DOS та можливостями програми-оболонки Norton Commander.

4.      4.      Основи алгоритмізації (без вивчення мов програмування).

5.      5.      Знайомство на рівні представлення та орієнтації у поняттях про операційну систему Windows, текстовий, графічний, музикальний редактори, бази даних, бази знань, електроні таблиці, експертні системи. Знайомство з можливостями локальних та глобальних комп’ютерних мереж.

 Література для вчителя та учнів:

  1. Верлань А.Ф., Апатова Н.В. Інформатика. - використовується в якості підручника.
  2. Зарецкая И.Т., Колодяжный Б.Г. Інформатика 10-11. – використовується в якості підручника.
  3. Шафрин Ю. Основы компьютерной технологии – використовується як посібник для вчителя.
  4. Симонович С., Евсеїв Г., Алексеев А. Общая информатика – використовується як посібник для вчителя.
  5. Руденко В.Д., Макарчук О.М., Патланжоглу М.О. Практичний курс інформатики – використовується як посібник для вчителя.
  6. А.П.Ершов, И.М.Монахов. Основы информатики и вычислительной техники – використовується як підручник тільки під час вивчення розділу “Основи алгоритмізації”.
  7. Каймін О.А., Щеголєв О.Г., Єрохіна О.А., Федюшкін Д.П. Основи інформатики та обчислювальної техніки - використовується як підручник тільки під час вивчення розділу “Основи алгоритмізації”.
  8. Касаткин В.Н., Верлань А.Я. Основы информатики и вычислительной техники - використовується як підручник тільки під час вивчення розділу “Основи алгоритмізації”.

 Приклад планування безмашинного варіанту.

 10 клас (34 год.)

 

Назва теми

Год

1

Предмет інформатики. Поняття інформації, інформаційних процесів. Властивості інформації.

1

2

Способи представлення інформації. Кодування інформації. Двійкова система числення. Одиниці вимірювання інформації.

1

3

Початкові відомості про комп’ютер.

1

4

Етапи розв’язування задач з використанням ПК.

1

5

Поняття алгоритму. Способи представлення алгоритму. Властивості алгоритму.

1

6

Формальне виконання алгоритму. Загальні правила алгоритмічної мови.

1

7

Складені команди.

1

8

Розв’язування задач на побудову алгоритмів. Самостійна робота.

1

9

Контрольна робота. № 1.

1

10

Поняття величини. Заголовок алгоритму.

1

11

Проміжні величини. Присвоювання значень величинам.

1

12

Виконання алгоритмів. Самостійна робота.

1

13

Відношення між величинами.

1

14

Табличні величини. Самостійна робота.

2

15

Розв’язування задач з теми “Алгоритми роботи з табличними величинами”

1

16

Контрольна робота № 2.

1

17

Поняття допоміжного алгоритму.

1

18

Послідовність побудови допоміжного алгоритму.

1

19

Пошук заданого елементу в лінійній таблиці.

1

20

Пошук найменшого, найбільшого елементу  в послідовності.

1

21

Упорядкування лінійної таблиці.

1

22

Розв’язування задач на упорядкування послідовності чисел. Самостійна робота.

1

23

Контрольна робота № 3.

1

24

Обчислення значення многочлена.

1

25

Наближене обчислення площ фігур.

1

26

Розв’язування рівнянь.

1

27

Розв’язування задач. Самостійна робота.

1

28

Алгоритми побудови плоских зображень.

1

29

Розв’язування вправ.

1

30

Урок узагальнення знань стосовно розділу “Основи алгоритмізації”.

1

31

Контрольна робота № 4.

1

32

Поняття мови програмування. Історія розвитку мов програмування.

1

33

Підсумковий урок.

1

 

 

34

 11 клас (34 год.)

 

Назва теми

Год.

1

Історія розвитку обчислювальної техніки.

1

2

Апаратна та програмна складові інформаційних технологій. Принципи фон
Неймана.

1

3

Магістрально-модульний принцип побудови комп’ютерної системи. Принцип відкритої архітектури.

1

4

Мікропроцесор. Покоління комп’ютерів.

2

5

Комп’ютерна пам’ять. Її види та функції.

1

6

Накопичувачі на магнітних та лазерних дисках.

1

7

Пристрої введення-виведення інформації.

2

8

Заліковий урок.

1

9

Поняття операційної системи. Операційна система MS-DOS.

1

10

Модулі операційної системи MS-DOS. Програма BIOS.

1

11

Файлова система. Каталоги. Маршрут до файла.

2

12

Команди ОС MS-DOS .

2

13

Поняття програм-оболонок. Їх функціональні можливості.

1

14

Заліковий урок.

2

15

Знайомство з можливостями та технологічними принципами операційної системи Windows.

2

16

Порівняльна характеристика операційних систем MS-DOS та Windows.

1

17

Комп’ютерна графіка. Застосування графічних редакторів.

1

18

Текстові документи. Види та класифікація текстових редакторів.

1

19

Застосування текстових редакторів у діловиробництві.

1

20

Музикальні редактори.

1

21

Числові масиви. Застосування електронних таблиць для обробки числової інформації.

1

22

Бази даних. Системи управління базами даних.

1

23

Бази знань. Експертні системи.

1

24

Заліковий урок.

1

25

Комп’ютерні мережі. Локальні мережі.

1

26

Глобальні комп’ютерні мережі. Internet.

1

27

Електрона пошта. Інформаційно-пошукова система. Телеконференції.

1

28

Підсумковий урок.

1

 

 

34

 


2 варіант навчання інформатики - “частково машинний”.

 

10 кл – 68 год. (1 год. теорії, 1 год. практики – на тиждень)

11 кл – 34 год. (1 год. теорії або практики – на тиждень). За рахунок резервних годин іноді планується в 11 кл. – 68 год. (1 год. теорії, 1 год. практики – на тиждень).

 

10 кл – 34 год. (1 год. теорії – на тиждень)

11 кл – 68 год. (1 год. теорії, 1 год. практики – на тиждень).

 

В залежності від наявності комп’ютерів певного типу або покоління, даний варіант навчання інформатики в свою чергу розподіляється ще на три варіанти:

 

Комп’ютери

 

 

1 тип                          2 тип                          3 тип

 

Корвет                       Пошук-1                     Пошук-2

Львів                                                             IBM-сумісні

Робік

Віра

 

Мета курсу: Формування знань, практичних вмінь та навичків, необхідних для майбутнього раціонального використання нових інформаційних технологій при розв’язуванні задач, що пов’язані з обробкою інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, передачею інформації; знайомство учнів з роллю нових інформаційних технологій в сучасному виробництві, з перспективами розвитку обчислювальної техніки.

 

Задачі курсу:

  1. Знайомство з поняттям інформації, її властивостями, способами представлення. Поняття інформаційних процесів. Кодування інформації. Одиниці вимірювання кодів інформації.
  2. Знайомство з апаратною складовою інформаційних технологій. Магістрально-модульний принцип побудови комп’ютерів.
  3. Програмне забезпечення ПК. Поняття файлової системи. Каталоги, шлях до файла. Знайомство з функціями операційної системи DOS та можливостями програми-оболонки Norton Commander.

Примітка: Для комп’ютерів 1 типу – ці знання залишаються на рівні теоретичних знань або теоретичних понять.

Для комп’ютерів 2 та 3 типів – додається мета: сформувати практичні навики роботи з операційною системою DOS та програмою-оболонкою Norton Commander.

  1. Основи алгоритмізації та програмування.

Примітка: Для комп’ютерів 1 типу – вивчення мови програмування Basic (без знайомства з учбовою алгоритмічною мовою) та придбання практичних навичків написання та тестування програм.

Для комп’ютерів 2 та 3 типів – знайомство з мовою програмування Pascal (перед програмуванням на мові Pascal можна спочатку познайомити учнів з учбовою алгоритмічною мовою), придбання практичних навичків написання та тестування програм.

  1. Знайомство з операційною системою Windows, текстовим, графічним, музикальним редакторами, базами даних, електронними таблицями. Знайомство на понятійному рівні з базами знань, експертними системами, з можливостями локальних та глобальних комп’ютерних мереж.

Примітка: Для комп’ютерів 2 та 3 типів – додається мета: формування практичних навичків та вмінь використання нових інформаційних технологій у професійній діяльності.

 

Приблизне планування

Окремо складаються програми теоретичного та практичного курсів, але обов’язково слід витримувати відповідність тематики теоретичних та практичних занять. Тому в залежності від наявності комп’ютерів певного класу можна робити деякі перестановки в чергуванні окремих тем.

 

Частково машинний варіант. 10 клас (68 год.).
Передбачається використання комп’ютерів, які дозволяють працювати тільки у середовище програмування Basic.

 

Теоретичний курс

Практичний курс

Назва теми

Год

Назва теми

Год

 

Вступ.

6

1

Предмет інформатики. Поняття інформації, інформаційних процесів. Властивості інформації. Правила по техніці безпеки в кабінеті інформатики.

2

Способи представлення інформації. Кодування інформації. Двійкова система. Одиниці вимірювання інформації.

2

2

Історія розвитку обчислювальної техніки.

1

Урок-семінар по історії розвитку ОТ (підготовка рефератів).

1

 

Обчислювальна система.

8

3

Магістрально-модульний принцип побудови комп’ютерної системи. Принцип відкритої архітектури.

1

Правила підготовки ПЕОМ до роботи. Пристрої введення інформації. Типи клавіатур

1

4

Мікропроцесор. Його основні функції.

1

Клавіатурний тренажер.

2

5

Пристрої введення-виведення інформації.

1

6

Комп’ютерна пам’ять. Її види та функції..

1

Накопичувачі на магнітних та лазерних дисках. Самостійна робота.

1

 

Операційна система. Робота з дисками.

16

7

Етапи розв’язування задач з використанням ПК. Поняття інформаційної моделі.

1

Етапи розв’язування задач з використанням ПК. Розв’язування задач:

-        -        побудова математичної (інформаційної) моделі.

2

8

Поняття операційної системи. Операційна система MS-DOS.

1

Розв’язування задач. Ведення та тестування готових програм.

5

9

Модулі операційної системи MS-DOS. Програма BIOS.

1

10

Файлова система. Каталоги. Маршрут до файла.

1

11

Команди ОС MS-DOS .

2

12

Поняття програм-оболонок. Їх функціональні можливості.

2

Заліковий урок.

1

 

Основи алгоритмізації.

38

13

Поняття алгоритму. Способи представлення алгоритму. Властивості алгоритму.

1

Базові структури алгоритмів. Розв’язування задач на побудову алгоритмів.

1

14

Формальне виконання алгоритму. Величини. Основні характеристики величин.

1

Опис алгоритмів у вигляді блок-схем.

 

1

15

Поняття мови програмування. Поняття о трансляторах, середовище програмування.

1

Алфавіт мови програмування. Структура програми.

1

16

 

Стандартні типи змінних. Команда присвоювання. Команди введення-виведення даних.

2

1

Створення лінійних програм.

1

Розв’язування задач на побудову лінійних алгоритмів.

1

17

Стандартні типи змінних.
Арифметичні операції. Пріоритет операцій.

1

Контрольна робота №1.

1

18

Команда розгалуження. Опис команди розгалуження мовою програмування.

1

Складання алгоритмів та програм з використанням команди розгалужен­ня.

1

19

Команда вибору.

1

Реалізація простіших програм, що розгалужуються.

1

20

Команди повторення. Опис команд мовою програмування.

1

Складання алгоритмів та програм з використанням команд повторення.

1

21

Цикл з параметром. Вкладені цикли.

2

Реалізація простіших циклічних програм.

1

Контрольна робота №2.

1

22

Табличні величини.

1

Розв’язування вправ, що передбачають використання таблич­них величин.

2

23

Розв’язування задач з теми “Алгоритми роботи з табличними величинами”

1

Розв’язування задач. Самостійна робота.

1

24

Поняття допоміжного алгоритму. Команди виклику підпрог­рам.

1

Розв’язування вправ.

1

25

Послідовність побудови допоміжного алгоритму.

1

Розв’язування задач на побудову допоміжних алгоритмів.

1

26

Пошук заданого елементу в лінійній таблиці.

1

Розв’язування задач. Пошук найменшого, найбільшого елементу  в послідовності.

1

27

Упорядкування лінійної таблиці.

1

Розв’язування задач на упорядкування послідовності чисел. Самостійна робота.

1

28

Обчислення значення многочлена.

1

Розв’язування задач. Самостійна робота.

1

29

Урок узагальнення представлень  про мову програмування.

1

Контрольна робота № 3.

1

 

 

34

 

34

 

Частково машинний варіант. 10 клас (68 год.).
Передбачається використання комп’ютерів, які працюють під керівництвом
операційної системи MS-DOS.

 

Теоретичний курс

Практичний курс

Назва теми

Год

Назва теми

Год

 

Вступ.

6

1

Предмет інформатики. Поняття інформації, інформаційних процесів. Властивості інформації.

1

Правила по техніці безпеки в кабінеті інформатики.

1

2

Способи представлення інформації. Кодування інформації. Двійкова система. Одиниці вимірювання інформації.

1

Практична робота “Двійкова система. Одиниці вимірювання інформації.”

1

3

Історія розвитку обчислювальної техніки.

1

Урок-семінар по історії розвитку ОТ (підготовка рефератів).

1

 

Обчислювальна система.

8

4

структура обчислювальної системи. Апаратна та програмна складова інформаційних технологій. Принцип відкритої архітектури.

1

Правила підготовки ПЕОМ до роботи. Пристрої введення інформації. Типи клавіатур.

1

5

Магістрально-модульний принцип побудови комп’ютерної системи. Мікропроцесор. Його основні функції.

1

Клавіатурний тренажер.

2

6

Пристрої введення-виведення інформації.

1

7

Комп’ютерна пам’ять. Її види та функції..

1

Накопичувачі на магнітних та лазерних дисках. Форматування дискет. Самостійна робота.

1

 

Операційна система. Робота з дисками.

26

8

Файлова система. Каталоги. Маршрут до файла.

1

Практична робота” Ім’я та розширення файлів.”

1

9

Поняття операційної системи. Операційна система MS-DOS.

1

Практична робота “Каталоги, підкаталоги”.

1

10

Модулі операційної системи MS-DOS. Програма BIOS.

1

Початкове завантаження комп’ютера.

1

11

Командні файли. Файл автозапуску.

1

Робота з ОС MS-DOS. Внутрішні команди ОС MS-DOS .

2

12

Команди ОС MS-DOS .

1

13

Поняття програм-оболонок. Їх функціональні можливості.

1

Початкова загрузла Norton Commander. Робота з панелями.

1

14

Команди оболонки для роботи з файлами.

1

Практична робота “Команди роботи з файлами”.

2

15

Додаткові можливості програми-оболонки.

1

16

Зміна конфігурації та використання додаткових параметрів оболонки.

1

Практична робота “Зміна конфігура­ції”.

1

17

Класифікація операційних систем.

1

Контрольна робота №1.

1

18

Сервісні програми. Програми-архіватори.

1

Робота з програмами-архіваторами.

1

19

Сервісні програми. Програми-антівіруси.

1

Робота з антівірусними програмами.

1

20

Підсумковий урок.

1

Заліковий урок.

1

 

Основи алгоритмізації.

20

21

Етапи розв’язування задач з використанням ПК. Поняття інформаційної моделі.

1

Етапи розв’язування задач з використанням ПК. Розв’язування задач:

-        -        побудова математичної (інформаційної) моделі.

1

22

Поняття алгоритму. Способи представлення алгоритму. Властивості алгоритму.

1

Базові структури алгоритмів. Розв’язування задач на побудову алгоритмів.

1

23

Формальне виконання алгоритму. Величини. Основні характеристики величин.

1

Опис алгоритмів у вигляді блок-схем.

 

1

24

Поняття мови програмування. Поняття о трансляторах, середовище програмування.

1

Алфавіт мови програмування. Структура програми.

1

25

 

Стандартні типи змінних. Команда присвоювання. Команди введення-виведення даних.

1

Створення лінійних програм.

1

26

Стандартні типи змінних. Арифметичні операції. Пріоритет операцій.

1

Розв’язування задач на побудову лінійних алгоритмів.

1

27

2

Команда розгалуження. Опис команди розгалуження мовою програмування.

2

1

Контрольна робота №2.

1

Складання алгоритмів та програм з використанням команди розгалужен­ня.

1

28

Команда вибору.

1

Реалізація простіших програм, що розгалужуються.

1

29

Підсумковий урок.

1

Контрольна робота №3.

1

 

 

34

 

34

 

 

Частково машинний варіант. 11 клас (68 год.)
Передбачається використання комп’ютерів, які працюють під керівництвом операційної системи MS-DOS
..

 

Теоретичний курс

Практичний курс

Назва теми

Год

Назва теми

Год

 

Основи алгоритмізації.

40

1

Базові структури алгоритму. Повторення. Структурне програмування.

1

Правила техніки безпеки в кабінеті інформатики та ОТ.

1

2

Команди повторення. Опис команд мовою програмування.

1

Складання алгоритмів та програм з використанням команд повторення.

1

3

Цикл з параметром. Вкладені цикли.

1

Реалізація простіших циклічних програм. Самостійна робота.

1

4

Літерні величини.

1

Реалізація програм по обробці літерних величин.

1

5

Алгоритми роботи з літерними величинами.

1

Алгоритми по обробці літерних величин. Самостійна робота.

1

6

Табличні величини. Їх опис мовою програмування.

2

Розв’язування вправ, що передбачають використання таблич­них величин.

2

7

Розв’язування задач з теми “Алгоритми роботи з табличними величинами”

1

Розв’язування задач. Самостійна робота.

1

8

Пошук заданого елементу в лінійній таблиці.

1

Розв’язування задач. Пошук найменшого, найбільшого елементу  в послідовності.

1

9

Упорядкування лінійної таблиці.

1

Розв’язування задач на упорядкування послідовності чисел. Самостійна робота.

1

10

Проектування програм методом по шагової деталізації.

1

Контрольна робота “№1.

1

11

Поняття допоміжного алгоритму. Команди виклику підпрог­рам.

1

Розв’язування вправ.

1

12

Послідовність побудови допоміжного алгоритму.

1

Розв’язування задач на побудову допоміжних алгоритмів.

1

13

Алгоритми роботи з кількома масивами.

1

Розв’язування задач по роботі з масивами. Самостійна робота.

1

14

Обчислення значення функції за допомогою рядів.

1

Розв’язування задач.

1

15

Діалогові програми.

1

Створення простіших діалогових програм. Самостійна робота.

1

16

Команди для роботи в графічному режимі.

2

Створення графічних об’єктів засобами мови програмування.

2

17

Команди роботи з звуковою інформацією.

1

Створення звукового супроводу засобами мови програмування.

1

18

Урок узагальнення представлень  про мову програмування.

1

Контрольна робота № 2.

1

 

Прикладне програмне забезпечення загального призначення.

28

19

Знайомство з операційною системою Windows.

1

Порівняльна характеристика операційних систем MS-DOS та Windows.

1

20

Структура програмного забезпечення ПК. Прикладне ПЗ.

1

Команди операційної системи MS-DOS. Повторення.

1

21

Системи обробки текстів. Їх основні функції.

1

Редагування тексту.

1

22

Робота з меню текстового редактора.

1

Редагування тексту. Зберігання тексту на зовнішніх носіях.

1

23

Поняття процесу форматування тексту.

1

Робота з текстовим документом. Печать тексту.

1

24

Робота з фрагментами тексту.

1

Робота з фрагментами тексту. Самостійна робота.

1

25

Машина графіка. Системи обробки графічної інформації.

1

Робота з текстовим документом.

1

26

Музичний редактор. Система команд музичного редактору.

1

контрольна робота № 3.

1

27

Поняття електронних таблиць. Системи роботи з електронними таблицями.

2

Робота з електронними таблицями. Створення простіших таблиць

2

28

Бази даних. Основні елементи бази даних.

1

Робота з електронними таблицями. Створення простіших таблиць

1

29

Експертні системи.

1

Команди роботи з операційною системою. Повторення.

1

30

Комп’ютерні мережі. Локальні мережі.

1

Контрольна робота № 4.

1

31

Глобальні комп’ютерні мережі. Internet.

1

Підсумковий урок.

1

 

 

34

 

34

 

 Література для вчителя та учнів:

1.             1.             Верлань А.Ф., Апатова Н.В. Інформатика. - використовується в якості підручника.

2.             2.             Зарецкая И.Т., Колодяжный Б.Г. Інформатика 10-11. – використовується в якості підручника.

3.             3.             Шафрин Ю. Основы компьютерной технологии – використовується в якості підручника.

4.             4.             Руденко В.Д., Макарчук О.М., Патланжоглу М.О. Практичний курс інформатики – використовується в якості підручника.

5.             5.             Симонович С., Евсеїв Г., Алексеев А. Общая информатика – використовується як посібник для вчителя.

6.             6.             Каймін О.А., Щеголєв О.Г., Єрохіна О.А., Федюшкін Д.П. Основи інформатики та обчислювальної техніки - використовується як підручник тільки під час вивчення розділу “Основи алгоритмізації”.

7.             7.             Касаткин В.Н., Верлань А.Я. Основы информатики и вычислительной техники - використовується як підручник тільки під час вивчення розділу “Основи алгоритмізації”.

8.             8.             Перминов О.Н. Программирование на языке Паскаль.- використовується як посібник для вчителя під час вивчення мови програмування Pascal.

9.             9.             Абрамов С.А., Зима Е.В.. Начала программирования на языке Паскаль.- використовується як посібник для вчителя під час вивчення мови програмування Pascal.

10.         10.         Гусева А. Учимся информатике. Задачи и методы решения – використовується як посібник під час вивчення мови програмування Pascal.

11.         11.         Гусева А. Паскаль 7.0 – використовується як посібник під час вивчення мови програмування Pascal.

12.         12.         Стецура Л.Е. Інформатика. 100 задач с решениями  - використовується як посібник під час вивчення мови програмування Pascal.

 

3 варіант навчання інформатики – “машинний”.

Метою курсу є формування теоретичної бази знань учнів з основ інформатики та практичних навичок використання засобів сучасних інформаційних технологій у повсякденній практичній, зокрема навчально-пізнавальній, діяльності учнів.

До теоретичної бази знань відносяться: уявлення про інформацію, її властивості, інформаційні процеси та інформаційні системи, загальні принципи розв'язування задач за допомогою комп’ютера з використанням прикладного програмного забезпечення загального та спеціального призначення, формулювання проблем і постановку задач, побудову відповідних інформаційних (зокрема, математичних) моделей, основи алгоритмізації і програмування, принципи будови та дії комп’ютера, можливості глобальної мережі Інтернет, пошук потрібної інформації.

До практичних навичок відносяться: навички роботи з пристроями введення-виведення інформації, прикладним програмним забезпеченням загального та цільового призначення: редакторами текстів, графічними редакторами, електронними таблицями, системами управління базами даних, інформаційно-пошуковими системами, педагогічними програмними засобами, програмами-броузерами для перегляду гіпертекстових сторінок; програмами для роботи з електронною поштою і телеконференціями; пошук інформації в глобальній мережі Інтернет; навички складання, описування та реалізації найпростіших алгоритмів і програм з використанням засобів навчальної алгоритмічної мови та реальних мов програмування і операційних систем.

Мета курсу досягається через практичне оволодіння учнями навичками роботи з основними складовими сучасного програмного забезпечення ЕОМ, ознайомлення з функціо­нальним призначенням основних пристроїв комп’ютера та принципами їх будови і дії, основами технології розв'язування задач за допомогою комп’ютера, починаючи від їх постановки й побудови відповідних інформаційних моделей і закінчуючи інтерпретацією результатів, отриманих за допомогою комп’ютера.

Програма курсу розрахована на вивчення основ інформатики за умов достатнього доступу учнів до комп’ютерів. За пропонованою програмою вивчення курсу сплановано на 2 роки з розрахунку 144 години. Навчальні години доцільно розподілити таким чином:

 

1-й рік  – 72 годин.

2-й рік –72 години.

 

Можливий також варіант розподілу годин, коли першого року в першому півріччі відводиться по одній години на тиждень, а в другому – по дві; другого року – в першому півріччі відводиться по дві години на тиждень, а в другому – по одній. Залежно від варіанту навчального плану, за яким працює школа, вивчення курсу “Основи інформатики і обчислювальної техніки” може починається у 8-9 або в 10-11 класах.

Залежно від типу обчислювальної техніки, складу наявного науково-методичного та програмного забезпечення учитель може самостійно добирати методичні шляхи розв'язування освітніх завдань курсу, вносити необхідні корективи в порядок вивчення тем, а також змінювати кількість годин, необхідних для засвоєння програмного матеріалу. Окремі питання програми можуть вивчатися тільки в порядку ознайомлення. Відповідно до обраної методики вивчення курсу вчитель може дібрати відповідні навчальні посібники та дидактичне забезпечення, віддаючи перевагу тим чи іншим з них або ж певним чином поєднуючи їх.

Особливість навчання інформатики при машинному варіанті  - вивчення даного предмету відбувається лише при умові розподілу учнів на підгрупи на всіх уроках інформатики. Тобто немає уроків теорії та практики, а на кожному уроці учні працюють в комп’ютерному класі.

Планування даного варіанту вивчення інформатики відбувається відповідно до нової програми, але слід враховувати, що під час вивчення окремих тем курсу учні не зможуть працювати на комп’ютері, якщо техніка не відповідає сучасним вимогам. Наприклад, в комп’ютерному класі не має виходу до мережі Internet тощо. Тобто деякі теми слід вивчати на рівні ознайомлення.