Лекція № 2

 

Тема: Загальні питання вивчення інформатики у середній школі.

Питання.

1.      Загальноосвітнє та загальнокультурне значення курсу інформатики.

2.      Виховна, практична, розвивальна мета  вивчення інформатики.

3.      Реалізація політехнізму. Роль задач в підсиленні прикладного спрямування шкільного курсу інформатики.

4.      Міжпредметні та  внутрипредметні зв'язки при вивченні інформатики.

 

Загальноосвітнє та загальнокультурне значення курсу інформатики.

Значну роль у вирішенні гуманітарних проблем відіграють знання з дисциплін природничо-математичного циклу, тому одним з важливих напрямів гуманітаризації змісту освіти має бути розкриття гуманітарного потенціалу таких навчальних предметів, як математика, фізика, інформатика, хімія, географія, біологія та ін., а не проста механічна зміна у змісті загальної середньої освіти співвідношення між природничо-математичною та гуманітарними складовими на користь останньої. Розкриття гуманітарного потенціалу природничих дисциплін можливе лише в разі широкого використання НІТН, що надає можливість як розширити і поглибити теоретичну базу знань з цих дисциплін, так і надати прикладного спрямування та практичної значущості і застосовності результатам навчання.

Вирішення проблем інформатизації навчального процесу дозволить формувати основи інформаційної культури учнів в процесі вивчення всього комплексу навчальних дисциплін, з одного боку, а з іншого - дозволить визначити місце, зміст і роль нового предмета інформатики в системі навчальних предметів середньої школи.

 

В результаті вивчення шкільного предмета інформатики та використання засобів НІТ при вивченні різних навчальних предметів в учнів мають бути сформовані головні компоненти основ інформаційної культури.

 

Реалізація світоглядної функції предмета пов'язана з розкриттям ролі інформаційних процесів у природі, техніці, суспільстві, значенням нових інформаційних технологій для розвитку продуктивних сил суспільства, змін характеру праці людини. Вивчення цих питань важливе для формування сучасної інформаційної картини світу, а отже, і світогляду школярів.

При вивченні інформатики учні отримують знання, вміння та навички, які мають не тільки специфічний для даного предмету напрямок, але й носять загальнокультурний характер.

 

Виховна, практична, розвивальна мета вивчення інформатики.

 

Методологія інформатики виявляє значний вплив на зміст і засоби вивчення шкільних дисциплін. Знання інформатики допомагає змінити шлях засвоєння основ наук, зробити доступним інформаційне моделювання процесів та явищ. Інформатика відкриває широкий доступ до інформації, допомагає встановити нові взаємовідносини зі знанням.

Вплив методології інформатики визначається:

G        розширенням у учнів знань і вмінь інформаційного та комп’ютерного моделювання, формуванням інформаційної культури;

G        можливістю застосування ЕОМ для підвищення наочності, моделювання складних об'єктів і явищ.

Виховна функція навчання інформатики пов'язана, зокрема, з формуванням в учнів уміння зважено приймати рішення, нести відповідальність за прийняте рішення, із значною роллю у вихованні гармонійно розвинутої особистості тощо.

Вищезазначені уміння і навички є дуже важливими для учнів. Проте без окремого предмета інформатики сформувати їх на сучасному етапі досить важко (а деякі і неможливо).

Дослідження свідчать, що в шкільному віці можна створити новий тип ставлення до пізнання. Наприклад, інтерес до способу набуття знань, коли традиційно вважалося достатнім сформувати інтерес до змісту навчання. Саме курс інформатики має величезні можливості для формування, підтримки та розвитку інтересу до способів набуття знань.

 

Світоглядну роль грає також і ознайомлення учнів з положенням, яке займає обчислювальна техніка в сучасному виробництві, з тим впливом, що виявляють інформаційні технології на різні сфери виробництва та людського життя, на розвиток наукового і виробничого потенціалу сучасного суспільства.

 

Поняття інформаційної культури включає і профорієнтаційну складову. Для деякої частини учнів обсяг теоретичних знань і практичних навичків в області інформатики і обчислювальної техніки повинен бути настільки значним, щоб справити помітну роль на їх наступну професійну діяльність.

 

Реалізація політехнізму. Роль задач в підсиленні
прикладного спрямування шкільного курсу інформатики.

 

Курс інформатики закликаний внести значний вклад до трудової та політехнічної підготовки учнів. В цьому плані передбачається систематичне розкриття взаємозв'язку теоретичних і прикладних аспектів курсу, розкриття ролі і значення  нових інформаційних технологій та роботи програмістів в сучасному суспільному виробництві.

В процесі вивчення інформатики послідовно і систематично формується культура розумової праці на якісно новому рівні і такі найважливіші загальнотрудові вміння, як уміння планувати свою роботу, раціонально її виконувати, критичні співвідносити початковий план роботи з реальним процесом її виконання.

Необхідно спеціально підкреслювати роль задач і відводити значний час для їх розгляду практичних в курсі інформатики. В рамках даного предмету розглядаються теми алгоритмізації, програмування, розв’язування задач за допомогою ЕОМ. Розв’язування задач пронизує весь зміст цього навчального предмету і є основним засобом формування комп'ютерної грамотності та інформаційної культури учнів.

Завдяки значній кількості задач вивчення курсу інформатики має яскраво виражене практичне спрямування: більшість задач, що пропонуються в шкільних підручниках, мають широке застосування на практиці. Засвоєння учнями засобів розв’язування цих задач істотно поширює математичний інструментарій школяра, сприяючи підсиленню зв'язки навчання з життям.

 

Міжпредметні та  внутрипредметні зв'язки при вивченні інформатики.

 

Одним з важливих напрямків підвищення практичної значущості результатів навчання є організація міжпредметних зв’язків між шкільними предметами на основі спільних знань і методів наукового пізнання. Проблема міжпредметних зв’язків випливає з дидактичного принципу систематичності, який відбиває загально-філософське поняття про зв’язок явищ і узгоджується з фізіологічними та психологічними поняттями про роботу мозку. Послідовне здійснення міжпредметних зв’язків в навчанні природничих наук сприяє набуттю узагальнених знань, вмінь і навичок.

Прагнення зробити вивчення математики, фізики та інших предметів більш ефективним, а результати навчання більш практично значимими, приводить до необхідності використання інформаційних технологій. Предметне використання НІТ формує у учнів навички свідомого користувача комп’ютерів, показує можливості використання НІТ в подальшій практичній і науковій діяльності.