Практична робота № 5.

 

Тема: Програмне та літературне забезпечення шкільного курсу інформатики.

Питання.

 

1.       Поняття нових інформаційних технологій. Напрями застосування НІТ в навчальному процесі.

2.       Програмне забезпечення шкільного курсу інформатики. Вимоги до ППЗ.

3.       Класифікація  педагогічних  програмних засобів.

4.       Порівняльна характеристика навчальних посібників з інформатики (самостійно).

 

1. Поняття нових інформаційних технологій. Напрями застосування НІТ в навчальному процесі.

 

Під поняттям нових інформаційних технологій навчання (НІТ) розуміють комплекс навчальних і навчально-методичних матеріалів, технічних і інструментальних засобів обчислювальної техніки навчального призначення, методи і організаційні форми навчання, а також систему наукових знань про роль і місце засобів обчислювальної техніки в навчальному процесі, про форми і засоби їх застосування для підвищення ефективності діяльності викладача і учня.

А.П.Єршов пропонував наступні основні напрямки застосування нових інформаційних технологій у навчанні:

1.                  інструментальне – комп’ютерна підтримка універсальних видів діяльності (письма, малювання, обчислення, пошуку інформації, комунікації);

2.                  навчальне – застосування комп’ютера як засобу навчання конкретних навчальних предметів з використанням педагогічних програмних середовищ спеціального призначення;

3.                  профорієнтаційне та трудове – використання комп’ютерів та інформаційних технологій для набуття трудових навичок і орієнтації у різного роду професіях, що пов’язані з ОТ;

4.                  дефектологічне – комп’ютерна підтримка навчання дітей з дефектами і недоліками розвитку;

5.                  вчительське – застосування комп’ютера для підтримки різного виду організаційно-педагогічної та методичної діяльності та для контролю навчального процесу;

6.                  організаційне – використання комп’ютера для управління школою та іншими навчальними закладами;

7.                  дозвільне - усі види використання комп’ютера, що зв’язані з особистими інтересами (особистий архів, розваги, ігри)

 

Одна з характерних рис нових інформаційних технологій полягає в тому, що їх використання надає практично необмежені можливості для самостійної і спільної творчої діяльності вчителя і учнів. Як показує практика, нові інформаційні технології мало ефективні при традиційному інформаційно-поясню­валь­ному підході до навчання. В умовах НІТ дещо змінюється позиція педагога в навчальному процесі, з авторитарного носія істини він перетворюється на деяких етапах навчання в керівника, на деяких етапах - в співучасника продуктивної пізнавальної діяльності.

 

2.Програмне забезпечення шкільного курсу інформатики. Вимоги до ППЗ.

 

Для забезпечення курсу основ інформатики необхідні такі програмні засоби:

 

1. Клавіатурний тренажер – для оволодіння клавіатурою ПЕОМ.

2. Операційна система – для засвоєння правил роботи з системою введення-виведення інформації та її зберігання на зовнішніх носіях.

3. Редактор текстів – для засвоєння правил введення, зберігання, редагування та виведення текстів за допомогою комп’ютера.

4. Графічний редактор – для засвоєння правил опрацювання графічних зображень.

5. Електронні таблиці – для засвоєння правил виконання значних за обсягом розрахунків та ознайомлення з діловою графікою.

6. Системи управління базами даних – для засвоєння правил створення, редагування, впорядкування, пошуку та нагромадження інформації в базах даних.

7. Довідково-інформаційна система.

8. Набір прикладних програм цільового призначення (педагогічні програмні засоби).

9. Набір програм для роботи в глобальній мережі Інтернет – для перегляду Web-сторінок, роботи з електронною поштою та телеконференціями, файловими архівами, пошуковими машинами тощо.

10. Діалоговий інтерпретатор (компілятор) однієї з мов програмування (ВАSІС, РАSСАL, С, Visual Basic, Delphi тощо) – для ознайомлення з правилами складання, введення, виконання та налагодження програм на ПЕОМ.

 

Класифікація  педагогічних  програмних засобів.

 

Найбільш актуальна проблема комп’ютерного навчання – проблема створення педагогічно доцільних навчаючих програм, широке використання яких забезпечувало б підвищення якості знань учнів, враховувало б їх індивідуальні особливості, сприяло б інтенсифікації навчання.

Розкриємо зміст поняття – педагогічного програмного засобу. По-перше, це пакети прикладних програм для використання в процесі навчання різним предметам. По-друге, це дидактичні засоби, які використовуються для досягнення різних цілей навчання, а саме, для формування знань, вмінь та практичних навичок, для контролю за якістю отриманих знань, тобто це компоненти процесу навчання.

З позицій програмної реалізації до числа ППЗ можна віднести комп’ютерні навчаючі програми, які поділяються на:

ü                                                                                інформаційні,

ü                                                                                контролюючі,

ü                                                                                моделюючі,

ü                                                                                демонстраційні,

ü                                                                                тренажерні,

ü                                                                                комбіновані.

До числа програмно-педагогічних засобів, при певних умовах, можна віднести і експертні системи, текстові, графічні, музичні редактори, електроні таблиці, бази даних, а також і комп’ютерні ігри.

 

Визначимо мету використання ППЗ в навчальному процесі:

ü      образне та динамічне представлення учбової інформації, її систематизація, постійне і оперативне оновлення;

ü      закріплення різних типів вмінь та навичок;

ü      контроль за засвоєнням знань.

 

 Хід роботи.

 

1. Проаналізувати та описати навчальні посібники з інформатики по наступній схемі:

-  пробний посібник або підручник, рекомендований Міністерством освіти та науки України;

-  відповідність матеріалу посібника програмі з інформатики та стандарту освіти;

-  мова подання матеріалу;

-  автор посібника, рік видання;

-класи, для яких рекомендований посібник, та відповідність матеріалу віковій ступені учнів;

-  мова та стиль подання теоретичного матеріалу;

-  наявність завдань для практичної роботи;

-  наявність контрольних питань та можливість знаходження відповідей на питання в теоретичному матеріалі підручника;

-  оформлення посібника, наявність ілюстрацій;

-  відповідність навчального матеріалу сучасному погляду на нові інформаційні технології та напрямки інформаційного розвитку суспільства;

-  власна думка про доцільність використання посібника в школі.

 

Список навчальних посібників для аналізу:

1.      Верлань А.Ф., Апатова Н.В. Інформатика 10-11, 2001р..

2.      Зарецька И.Т., Колодяжний Б.Г. Інформатика 10-11.

3.      Жалдак И.І., Морзе Н.В. Інформатика 7., 2001р.

4.      Руденко В.Д., Макарчук О.М., Патланжоглу М.О. Практичний курс інформатики.-К: Фенікс, 1997.

5.      Руденко В., Макарчук О., Патланжоглу М. Практическая информатика.

6.      Каймін О.А., Щеголєв О.Г., Єрохіна О.А., Федюшкін Д.П. Основи інформатики та обчислювальної техніки. - К., 1992.

 

Контрольні питання.

1.             Поняття нових інформаційних технологій. Напрями застосування НІТ в навчальному процесі.

2.             Програмне забезпечення шкільного курсу інформатики. Вимоги до ППЗ.

3.             Класифікація педагогічних програмних засобів.

4.             Порівняльна характеристика навчальних посібників з інформатики.