Практична
робота № 5.
Тема:
Програмне та
літературне
забезпечення
шкільного
курсу
інформатики.
Питання.
1. Поняття
нових
інформаційних
технологій. Напрями
застосування
НІТ в
навчальному
процесі.
2. Програмне
забезпечення
шкільного
курсу інформатики.
Вимоги до
ППЗ.
3. Класифікація
педагогічних
програмних
засобів.
4. Порівняльна
характеристика
навчальних посібників
з
інформатики
(самостійно).
1. Поняття
нових
інформаційних
технологій. Напрями
застосування
НІТ в
навчальному
процесі.
Під
поняттям
нових
інформаційних
технологій
навчання
(НІТ)
розуміють
комплекс навчальних
і
навчально-методичних
матеріалів,
технічних і
інструментальних
засобів
обчислювальної
техніки
навчального
призначення, методи
і
організаційні
форми
навчання, а також
систему
наукових
знань про
роль і місце
засобів
обчислювальної
техніки в
навчальному
процесі, про
форми і
засоби їх
застосування
для
підвищення
ефективності
діяльності викладача
і учня.
А.П.Єршов
пропонував
наступні
основні напрямки
застосування
нових
інформаційних
технологій у
навчанні:
1. інструментальне – комп’ютерна підтримка універсальних видів діяльності (письма, малювання, обчислення, пошуку інформації, комунікації);
2. навчальне – застосування комп’ютера як засобу навчання конкретних навчальних предметів з використанням педагогічних програмних середовищ спеціального призначення;
3. профорієнтаційне та трудове – використання комп’ютерів та інформаційних технологій для набуття трудових навичок і орієнтації у різного роду професіях, що пов’язані з ОТ;
4. дефектологічне – комп’ютерна підтримка навчання дітей з дефектами і недоліками розвитку;
5. вчительське – застосування комп’ютера для підтримки різного виду організаційно-педагогічної та методичної діяльності та для контролю навчального процесу;
6. організаційне – використання комп’ютера для управління школою та іншими навчальними закладами;
7. дозвільне - усі види використання комп’ютера, що зв’язані з особистими інтересами (особистий архів, розваги, ігри)
Одна з
характерних
рис нових
інформаційних
технологій
полягає в
тому, що їх
використання
надає
практично
необмежені
можливості
для
самостійної
і спільної
творчої діяльності
вчителя і
учнів. Як показує
практика,
нові
інформаційні
технології
мало
ефективні
при
традиційному
інформаційно-пояснювальному
підході до
навчання. В
умовах НІТ
дещо змінюється
позиція
педагога в
навчальному
процесі, з
авторитарного
носія істини
він
перетворюється
на деяких етапах
навчання в
керівника, на
деяких етапах
- в
співучасника
продуктивної
пізнавальної
діяльності.
2.Програмне
забезпечення
шкільного
курсу інформатики.
Вимоги до
ППЗ.
Для
забезпечення
курсу основ
інформатики
необхідні
такі
програмні
засоби:
1. Клавіатурний
тренажер –
для
оволодіння
клавіатурою
ПЕОМ.
2. Операційна
система –
для
засвоєння
правил
роботи з
системою введення-виведення
інформації
та її зберігання
на зовнішніх
носіях.
3. Редактор
текстів –
для
засвоєння
правил
введення,
зберігання,
редагування
та виведення
текстів за
допомогою комп’ютера.
4. Графічний
редактор –
для
засвоєння
правил
опрацювання
графічних
зображень.
5. Електронні
таблиці –
для
засвоєння
правил
виконання
значних за
обсягом
розрахунків
та
ознайомлення
з діловою
графікою.
6. Системи
управління
базами даних –
для
засвоєння
правил
створення,
редагування,
впорядкування,
пошуку та
нагромадження
інформації в
базах даних.
7. Довідково-інформаційна
система.
8. Набір
прикладних
програм
цільового
призначення
(педагогічні
програмні
засоби).
9. Набір
програм для
роботи в
глобальній
мережі
Інтернет –
для
перегляду
Web-сторінок,
роботи з
електронною
поштою та
телеконференціями,
файловими
архівами,
пошуковими
машинами
тощо.
10. Діалоговий
інтерпретатор
(компілятор)
однієї з мов
програмування (ВАSІС,
РАSСАL, С, Visual Basic, Delphi
тощо) – для
ознайомлення
з правилами
складання,
введення,
виконання та
налагодження
програм на
ПЕОМ.
Класифікація
педагогічних
програмних
засобів.
Найбільш
актуальна
проблема
комп’ютерного
навчання –
проблема створення
педагогічно
доцільних
навчаючих
програм,
широке
використання
яких забезпечувало
б підвищення
якості знань
учнів, враховувало
б їх
індивідуальні
особливості,
сприяло б
інтенсифікації
навчання.
Розкриємо
зміст
поняття – педагогічного
програмного
засобу. По-перше,
це пакети
прикладних
програм для використання
в процесі
навчання
різним предметам.
По-друге, це
дидактичні
засоби, які
використовуються
для
досягнення
різних цілей
навчання, а
саме, для
формування
знань, вмінь
та
практичних
навичок, для
контролю за
якістю
отриманих
знань, тобто
це компоненти
процесу
навчання.
З
позицій
програмної
реалізації
до числа ППЗ
можна
віднести
комп’ютерні
навчаючі програми,
які
поділяються
на:
ü
інформаційні,
ü
контролюючі,
ü
моделюючі,
ü
демонстраційні,
ü
тренажерні,
ü
комбіновані.
До
числа
програмно-педагогічних
засобів, при
певних
умовах, можна
віднести і
експертні
системи,
текстові,
графічні,
музичні редактори,
електроні
таблиці, бази
даних, а також
і
комп’ютерні
ігри.
Визначимо
мету
використання
ППЗ в навчальному
процесі:
ü
образне
та динамічне
представлення
учбової
інформації,
її
систематизація,
постійне і
оперативне
оновлення;
ü
закріплення
різних типів
вмінь та
навичок;
ü
контроль
за
засвоєнням
знань.
Хід
роботи.
1.
Проаналізувати
та описати
навчальні
посібники з
інформатики
по наступній
схемі:
- пробний
посібник або
підручник,
рекомендований
Міністерством
освіти та
науки України;
- відповідність
матеріалу
посібника
програмі з
інформатики
та стандарту
освіти;
- мова
подання
матеріалу;
- автор
посібника,
рік видання;
-класи,
для яких
рекомендований
посібник, та
відповідність
матеріалу
віковій
ступені
учнів;
- мова та
стиль
подання
теоретичного
матеріалу;
- наявність
завдань для
практичної
роботи;
- наявність
контрольних
питань та
можливість
знаходження
відповідей
на питання в
теоретичному
матеріалі
підручника;
- оформлення
посібника,
наявність
ілюстрацій;
- відповідність
навчального
матеріалу сучасному
погляду на
нові
інформаційні
технології
та напрямки
інформаційного
розвитку суспільства;
- власна
думка про
доцільність
використання
посібника в
школі.
Список
навчальних
посібників
для аналізу:
1. Верлань
А.Ф., Апатова
Н.В.
Інформатика
10-11, 2001р..
2. Зарецька
И.Т., Колодяжний
Б.Г. Інформатика
10-11.
3.
Жалдак
И.І., Морзе Н.В.
Інформатика
7., 2001р.
4. Руденко
В.Д., Макарчук
О.М.,
Патланжоглу
М.О. Практичний
курс
інформатики.-К:
Фенікс, 1997.
5. Руденко
В., Макарчук О.,
Патланжоглу
М. Практическая
информатика.
6. Каймін
О.А., Щеголєв
О.Г., Єрохіна
О.А., Федюшкін
Д.П. Основи
інформатики
та
обчислювальної
техніки. - К., 1992.
Контрольні
питання.
1.
Поняття
нових
інформаційних
технологій. Напрями
застосування
НІТ в
навчальному
процесі.
2.
Програмне
забезпечення
шкільного
курсу
інформатики.
Вимоги до
ППЗ.
3.
Класифікація
педагогічних
програмних засобів.
4.
Порівняльна
характеристика
навчальних посібників
з
інформатики.